Media

Prago Union – Dezorient Express

Za posledních deset let vyšlo u nás a na Slovensku už pár desítek desek. Všechny a komplet od začátku do konce jsem sice neslyšel, přesto mám v jedné věci naprosto jasno. Myslím, že nebudu první a jediný, kdo bude tvrdit, že album HDP od Prago Union je tou dosavadní nejlepší československou deskou. Beaty byly i lepší, ale po textové stránce nemá Prago prostě konkurenci. HDP je majstrštyk. Bez debat. Upřímně řečeno, vůbec jsem nedoufal, že by mohl na něj Kato navázat a že ještě jednou nahraje desku, která by snesla srovnání s HDP nebo by byla dokonce na stejné úrovni. Jsem tuze rád, že jsem se mýlil.

Dezorient express je jako galerie spektakulárních rýmů, kde si posluchač vybírá ten nejmasitější, který by si vzal domů a vystavil ho v obýváků. Problém je ten, že v té skoro osmdesáti minutové záplavě jednadvaceti tracků, se to krutým rýmem jen hemží a ty se nemůžeš za Boha rozhodnout, který si vzít, protože by si chtěl skoro všechny. Jestli je to tenhle: „Přesto pořád nejsme za vodou, protože příležitosti totiž na to jdou, s nadhledem vylučovací metodou, takže se na nás tak akorát z vejšky vyserou“ z úvodní skladby, kde Kato komentuje stav scény a také svoje místo v ní. A nebo tenhle rým z titulní pecky, kde omlouvá svoje zpoždění: „Nemáme mnoho taktů, přesto je to muzika, co na tom, že si s náma dvěma čas zrovna netiká“. Když se pustí sám do sebe, taky to stojí za to: „Čtu z každý svojí chyby jako z knihy a to víš, že to není dvakrát super čtení“. Tohle je jen zlomek, takových rýmů jsou tu desítky.

Je to jako jeden verbální atentát a ne jedna skladba, ale rovnou celá deska by se mohla jmenovat “Myšlenkový pochod“. Kato pochoduje z pařby a nebo jen medituje obklopen tichem ve své Strojovně a prostřednictvím své nové desky nám dává nahlédnout, co se mu v posledních letech honilo hlavou. Zatímco většina MC´s nerada chodí kolem horké kaše, Kato si v tom přímo libuje, protože brouzdání kolem horké kaše je jeho oblíbený sport. Píchne do tématu a pak kolem něj krouží jako mlsný kocour. Okomentuje konkurenci, ale většinu času si nechá sám pro sebe. Jeho sebeironie je všudypřítomná. Jeho asociace, příměry, metafory, dvojí významy, žongluje a kouzlí se slovy jak smyslu zbavený verbální eskamotér a ty zjišťuješ, že v jeho podání není slogan „čeština je bohatá“, jen prázdnou frází. Už jen ty názvy jako “Rapviem 2“, “Dezorient express“, “Kata Strofy“ či “Krajní prostředek“, při kterých plesá srdce nejednoho českého puristy, obrozence či profesora našeho mateřského jazyka. Chuťovka. Opět povyšuje český rap na umění a vyvrací pomluvy, že český rap je hloupý a o hovně.

Vím, že po hudební stránce to není žádný progres, že Katův oblíbený plavecký styl je kraul proti proudu času, ale na druhou stranu bych si nedovedl vůbec představit, kdyby tomu mělo být jinak. Klasické beaty, samply sága i piána, jeho basa, hrubá atmosféra a tentokrát i výborné cuty od Mara, vytvářejí ten správný sound pro jeho lyriku. K němu prostě sedí tenhle beat, který ve finále zní, jako by mu ležel v šuplíku takovou dobu, za kterou se klouček narodí, naučí se chodit a pak chodit i do školy a následně chodit i za holkama. Lehkou vadou na kráse může být autorova výslovnost, protože bez kompletního chrupu to tam prostě nemůže dát jako dřív. Přesto tenhle handicap není žádný problém, přes který se nemůže člověk přenést. Lepší je ho hodit na druhou či třetí kolej a nechat se odnášet na vlnách jeho poezie, která je jako bezbřehý oceán.

Na závěr bych použil komentář jednoho uživatele ze stránek youtube, který napsal, že „hip hop nemusí, ale Prago Union musí“. Tak to přesně je. Prago je úplně něco jiného než zbytek scény. Samostatná kategorie. Vyšší level. Unikát. Originál. Kato znovu obstál, opět potvrdil pozici českého krále lyriků a stal se vlastníkem hned dvou nejlepších československých desek. Dezorient express má navzdory svému jménu cestu danou a cíl jasný. Nemůže dorazit jinam než do tvé sbírky. Smekám.

Hodnocení: 9/10

Zdroj: bbarak.cz

Zpět